tisdag, februari 16

Språk och kultur

Inte för att verka bitter eller så. Det är helt okej med semla. Men ni vet väl vad fettisdagen heter på franska? Mardi Gras.

Man ba: Bulle med grädde? Blir det inte mer än så? *vill ha mer*

Jo, jag insåg vad Mardi Gras betyder när jag såg en film häromsistens. Man kan ju tycka att jag borde ha kopplat det tidigare eftersom jag skolkade mig igenom tre års franska på högstadiet.

Anyhoo. Filmen utspelade sig i New Orleans och det var firande och allmän yra eftersom det var fettisdagen. På riktigt. Mardi Gras översattes konsekvent till fettisdagen filmen igenom. Asså, ja vene. *vene*

6 kommentarer:

Medelklassman sa...

Jag åt precis en semla.

Nu känner jag mig som om jag har grädde i hela gommen. Och en boll i magen.

hon i receptionen sa...

30+: Det räcker att äta en eller två om året.

Medelklassman sa...

Byt året mot decenniet så blir det korrekt.

hon i receptionen sa...

30+: Är du en "sanningssägare"?

Carina-Fina sa...

trixet är att äta mardi gras när ingen ser en. Man kan öppna kylskåpsdörren och gömma sig bakom den. Sen pressar man in semlan så fort man nånsin kan, innan nån kommer in i köket. Då får man ingen grädde i gommen och boll i magen och blir heller inte tjock.
http://soldatmamma.blogspot.com

hon i receptionen sa...

Carina-Fina: *tveksam*