torsdag, november 10

À propos skolan (minne)

I gymnasiet hade vi en biologilärare som lite out of the blue ba: … det är som med fyrklöver, det finns inte. Men folk tror att det finns och därför ser de fel och uppfattar verkligheten på ett felaktigt sätt. Och vi ba: Men fyrklöver finns ju? Och läraren ba: Ja, där ser ni. Ni tror att fyrklöver finns och därför tror ni att ni har sett det. 

Vi ba: *punktpunktpunkt*

Så på lunchrasten satte vi oss på gräsmattan och letade fram en fyrklöver. Det tog ett tag. Men vi hittade en.

På följande biologilektion presenterade jag fyrklövern för biologiläraren. Han ba: Ja, det här har ni gjort fint. Man ser knappt skarven där ni satt fast det fjärde bladet. Och sen drog han av ett av bladen och ba: Men där satt det inte riktigt ihop. Bra försök.

Och jag ba: Men kan du inte bara erkänna att det finns fyrklöver istället för att dra sönder bevisen. Och han ba: Det här handlar nog inte egentligen om botanik. Det handlar nog mer om att du har problem med auktoriteter. Är det inte så?

Man ba: *förvånad smiley*

5 kommentarer:

Anonym sa...

haha skön kille!

Anonym sa...

Fett störd ifsg

apan sa...

Anonym: Ja.

Anonym sa...

Känns som att det egentligen borde vara läge för att "gå vidare" från detta blogginlägg men kan det inte vara så att läraren försökte lära er något om auktoriteter genom att medvetet föregå med ett dåligt exempel.

Typ att "Många idioter har en verklighetsuppfattning som går ut på att ´Att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större´ men kolla jag, auktoriteten, påstår nåt uppenbart korkat och som är lätt att motbevisa, kom igen prove me wrong". Kanske nån blinkning och/eller leende på slutet?

Anyways tack för en skön blogg, det känns som läsandet av den blivit en givande vana. Ska dock fortsättningsvis avstå från överambitiösa kommentarer, detta är min hittills enda blogg jag följt och det tar ju ett tag innan man lär sig hur skåpet ska stå etc. Man ska ju t. ex. inte skita i det om det har blå färg har jag hört.

apan sa...

Anonym: Du har höga tankar om lärarkåren.