fredag, juni 6

Folkfest

Hur anser ni att man bör fira Sveriges nationaldag som helgdag?

”skända flaggan vägra vapen svik foster-landet var onatio-nell kuken”
Annat var det på min tid. Det var straffbart att skända flaggan. Dessutom var det ordning och reda kring det här med hissning/halning och att respektera och vörda nationalsymbolen. Det var en inlärning fylld av personlig prövan för min del och det var inte så att det kom naturligt. Men det satte sig ordentligt. Vi kan väl säga att far iklädde sig Pavlovs kostym och att jag tilldelades rollen som kennel.

Som familjens förstfödde son föll det på min lott att hissa och hala fanan. Vid varje soluppgång och solnedgång stod far bakom mig och övervakade, med ridspö och rotting redo att tillrättavisa och bestraffa. Det tog sin tid, men till slut var jag man nog att klara av det själv.

Tack far.

Uppdatering: Bilden är borttagen eftersom vi inte ”hade rätt till” den. Man vill ju göra rätt för sig och vara schysst/juste. Bilden föreställde den svenska flaggan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur många gånger har jag jag inte bankat in definitionen av 'fana' i dig?! En fana är och förblir: 'duk (fästad vid stång) som bärs eller ställs upp som fälttecken eller samlingstecken för förening, korporation m.m'. Hemma hissade vi flaggan, försök fatta det.
Far

Petter sa...

Förlåt mig, far. Förlåt mig, fosterland.