fredag, mars 11

Äta mat

Ni vet det här påståendet att ”nothing tastes as good as skinny feels”. Det stämmer inte helt och fullt. Gårdagens middag till exempel: pannkakor med hjortronsylt. Så gott att det knullade i munnen.

Jo, alltså. Det är ett riktigt uttryck. Ni vet, när det är gött i mun.

Det låter härligt när man hör en värmländska säga det. Man är på lokal, lunchar med Hanna Hellquist som slickar i sig gräddsåsen direkt från tallriken och ba: Men u a gött! Det riktigt knullar i mun! Och det är "inga konstigheter".

Men alltså, sen säger en stockholmstjej samma sak och man ba: Eh?! *not so fresh*
PS Jag har inte lunchat med Hanna Hellquist, men ni förstår vad jag menar. Hon är en tevepersonlighet och man tycker att hon verkar så go/gullig att man liksom tror att man är bff.
PPS Ikväll ska jag äta boeuf béarnaise. Och dricka vin rouge. Och sova med sju sorters ost under kudden.

5 kommentarer:

Duktiga Tjejen sa...

Jag har precis försökt börja leva efter "nothing tastes as good as skinny feels", men bara tillfälligt. Och jag vet inte om jag riktigt tror på det heller. Som tur var finns det ju en hel del nyttiga saker som knullar ens mun också, som t.ex. sushi. AAAH...

Klara Wiksten sa...

Jag föredrar "nu är det samlag i munnen på mig" eller "den här pannkakan älskar med mig"

(eller ibland bara: "den här pannkakan gör mig så jävla kåt"när jag känner mig lite "crazy")

Daniel af Wåhlberg sa...

Jag bara undrar – är det göttare att vara smal, än att äta något som är så gott, så att man i total vällust kapitulerar inför den sexuella metaforens kraft och uttrycker sig på detta sätt? Jag tvivlar starkt... och slurpar i mig lite mer hemlagat rotmos med fläsklägg.

Anonym sa...

Ååå, mår dåligt när folk säger så! Samma språkliga outhärdlighet som när folk "kräks i munnen"! Man tappar lusten för det mesta när man hör det!
Men att nothing tastes as good as skinny feels är rena sanningen. Sen ska man ju inte svälta för det. Och inte är det BRA att det är så. Men alldeles sant är det, never the less.

Älskar bloggen föresten!

Lena på ekonomin sa...

Duktiga Tjejen: Det stämmer ju inte till "hundra procent".

Klara: Det blir dock fel om man säger att maten smakar kuk.

Daniel af Wåhlberg: Ja?

Anonym: Tack för de avslutande vänliga orden.