tisdag, april 6

Tradition och så


Påsken var helt OK/okej. Jag drack must. Jag drack påsköl. Jag åt ägg och godis. Jag drack vin. Jag åt lammstek och potatisgratäng. Allt enligt planen. Och hej mina lustiga bröder!

Men alltså, det var varken påsksmällare eller påskkärringar ”på stan”. Man ba: Hallå?

Menhursomhelst. Sist jag såg en påskkärring var hemma hos mamma för några år sen. Jag var där för att vattna blommorna när två små kärringar ringde på. De körde hela racet med sjalett och smink, kvast, kaffepetter i koppar och hemritade påskkort. Jag ba: Vänta här så ska ni få något gott. Och de ba: Ja. *väntar*

Men hur jag än rotade i skåpen så hittade jag inget godis hemma hos mamma. Inte helt oväntat i och för sig. Men jag gjorde det bästa av situationen och gav dem ett äpple och en småtetra katrinplommonjos. Asså, fatta besvikelsen. Och förvåningen. Men de neg och tackade väluppfostrat.

10 kommentarer:

Unknown sa...

Katrinplommonjuice?! Finns det på små tetra?

Helena sa...

Grewdahl ställer exakt den fråga jag också har. Vet inte vilket ord jag ska betona, men Katrinplommonjuice? Finns Det på Små Tetra?

apan sa...

Grewdahl: Ja, det finns hemma hos mamma.

Helena: Ja, det finns hemma hos mamma.

Anonym sa...

Katrinplommon är ett torkat sviskon, en blåviolett plommonsort med gamla anor, som sedan lång tid tillbaka uppskattas för sin goda smak och milt laxerande verkan. I varje förpackning finns drickfärdig juice av katrinplommonkoncentrat som motsvarar ca 15 katrinplommon.

apan sa...

Anonym: Tack för din kommentar och lycka till i ditt fortsatta googlande.

masha sa...

*ger ungarna cigg*

apan sa...

masha: Klart att kidzen ska ha cigg! Det gäller för dem att börja tidigt så att de slipper stå och skämmas för sina munbloss om de inte börjar förrän i åttonde klass eller så.

Unknown sa...

Följdfråga: var finns denna mamma med små tetra?

apan sa...

Grewdahl: I en villa i en förort.

Unknown sa...

I see. Case closed.