fredag, april 9

Fri vilja och vanans makt

Det fanns ingen mjölk till kaffet i morse och det irriterade mig. Jag funderade på att knalla iväg till närlivsen och köpa en liter. Det skulle ta mig högst fem minuter, inklusive på- och avklädning. Men så kom jag på att jag har närt en tanke att undvika att vara slav under mina vanor. Ni vet, en vilja att inte köra fast i egna hjulspår. Vad det nu kan vara för mening med något sånt?

Jag avstod mjölken och drack kaffet svart. Men förmodligen var jag i det beslutet lika fast i gamla vanor och fotspår från mina ingångna tofflor eftersom jag mycket ogärna gör någonting utanför hemmet innan jag druckit mitt morgonkaffe.

Det enda som skulle kunna bryta mina mönster hade varit att strunta i kaffet. Men varför kulle jag göra det?

Så mindes jag att just den här tankekedjan med kaffe, mjölk och den fria viljan har jag läst om. I en roman, skulle jag tro

4 kommentarer:

emster sa...

mkt filosofiskt och tänkvärt.

emilie sa...

hej fågeln! saknat dig!

Dati sa...

MEN GUMMAN!!!
VA FILLFULA BILDER DU VISAR MIG! JAG BLIR SÅ GLAD/UPPMÄRKSAMMAR ATT DU TVÄTTAT HÅRET IDAG! FINT!

"kramen"
http://marinsoldata.wordpress.com

Fågeln sa...

emster: Med eller utan mjölk.

emilie: Hej-hej.

Dati Va?