måndag, februari 22

La vida loca

Jag hade varit och handlat en trea gräddfil till helgens tacomys. Ni vet, man glömmer sig och det man inte har i hövve får man ha i bena.

Vid övergångsstället i backen höll jag på att bli överkörd. Alltså på riktigt. Det var inte så att bilisten gasade på och körde rally eller så. Han höll jämn, hyfsat låg fart och våra blickar möttes innan jag tog steget ut i gatan. Men han stannade verkligen inte. Jag ska inte ta fram min inre drama queen och säga att det var risk för mitt liv eller så. Men jag fick kasta mig åt sidan för att inte bli nedmejad.

Det brann till i mig och jag sulade gräddfilen mot bilen. Så där som när Crocodile Dundee kastade en konservburk mot väskryckaren. Vardagshjälte etc etc. Tetran höll. Man hade ju hoppats på att det skulle bli en explosion av klet, men livet är som bekant fyllt till bredden av besvikelser.

Han tvärnitade och hoppade ur bilen och skrek på mig: Vad i helvete håller du på med?! Och jag skrek på honom. Typ: Behöver du glasögon eller körkort?! Det är ett övergångsställe här! Och han ba: Du fattar väl att jag inte kan bromsa i det här väglaget?!

*ridå*

Publiken applåderar.

Da capo: Du fattar väl att jag inte kan bromsa i det här väglaget?!

Jo, slutet gott och allting gott. Gräddfilen gick att använda/äta.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Tvärtemot SL som inte kan köra i det här väglaget.

apan sa...

Anonym: Ungefär, typ.

eva dahlgnr sa...

Det faktum att han just hade tvärnitat för att leverera repliken talar ju lite mot repliken i sig kan man tycka.

apan sa...

eva dahlgnr: Jag upplevde precis samma sak!

Charliee sa...

Vet inte,.. Du har väl rätten på din sida här, ..vilket dock inte utesluter sunt förnuft eller lite smidighet i tänkandet... Tycker det verkar som ett rejält missförstånd här där bilföraren, på goda grunder eller inte, det låter jag vara osagt,.. verkar ha antagit att du genom ögonkontakten signalerat att du förstått att det var mkt mer halt framför övergångsstället där andra bilar bromsat och att Du accepterade att vänta dom två sekunder det tog för honom att passera, trots att du hade rätten på din sida. Det ÄR väl just många gånger sådana här saker är incitament för olyckor, att vi inte har fantasi nog att tänka oss in i hur "terrängen ser ut från andra sidan". Lite tolerans, lite vänlighet kombinerat med smidighet gör ju underverk i trafiken likväl som i övriga livet.

Dodel sa...

Om han hävdar att han inte kan bromsa pga väglaget så håller han för hög fart. Det kunde du har replikerat med. Exempelreplik: "Tänk om det hade sprungit ut ett barn i gatan!" *efterklok*

apan sa...

Charliee: Är du bilist?

Dodel: Ja, alltså. Att kasta gräddfil är väl kanske inte det mest värdiga man kan göra.

Anonym sa...

TACOMYS???

Ma sa...

En gång kastade jag en svamp på bilgalningen. Det var nog samma galning, han tvörstoppade, klev ut och höttade hotfullt med näven.
Svampen var inte giftig.

apan sa...

Anonym: Vi kan kalla det tacomåltid istället.

Ma: Vilken tur att det inte var en giftsvamp! *pustar ut*

Petronella sa...

Hej! Jag är övertygad om att detta är en "skojblogg" till 100% och att det (givetvis) är en och samma person som skriver den och att det är många påhittade anekdoter och grejer som dras.* Men om detta verkligen har hänt, vilket jag har en känsla av att det faktiskt har, så är det bara SÅ hysteriskt roligt! Hahahahahhaha. Inte bra sättet det berättas på utan själva händelsen i sig. Hahahaha.

*Inte desto mindre är det en svinbra blogg som jag läser med stort nöje så ofta jag bara kan, typ flera gånger om dagen.

apan sa...

Petronella: Tack för de vänliga orden.