fredag, oktober 30

Finkultur


Att växa upp i den bildade medelklassen innebar att jag skulle skyddas från skräplitteratur. Det vill säga 5-böckerna, Biggles, Bill och Ben etc etc. Ni vet vad jag menar. Det var dåligt skriven litteratur och slöseri med tid.

Men på något sätt lyckades jag en gång läsa en av dessa böcker, det var kanske tvillingdeckarna, och blev helt förvånad. Allt var ju rättstavat. Jag trodde att dålig litteratur var felstavad.

Alltså, man var ju ganska gullig som barn. *alltså*

3 kommentarer:

Storasyster sa...

Som uppvuxen i bildad medelklass med en bibliotekarie till mor har jag inte heller läst Kitty, Svarta hingsten eller Tvillingarna. Har man missat någonting väsentligt? Vad? *undrar*

Storasyster sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
apan sa...

Storasyster: Vi har gått miste om ett stycke fulkultur, I guess. Men det kunde ha varit värre. På min gata fanns det jämnåriga som inte fick läsa Kalle Anka, Asterix, Tintin etc etc. Vid Bamse gick gränsen för vad barn skulle utsättas för.