tisdag, augusti 18

Musikhistoria

Jag snackade med en ungdom i helgen. Ni vet, man sitter sådär lite salongsberusad på någon slags familjefest och dricker öl/grogg på altanen med familjens nittonårige son som är lite too cool for school, och man försöker hitta en gemensam nämnare. Ni vet. Man snackar lite musik. Och man ser att han tror att man är jämngammal med Chuck Berry, eller motsvarande. Han ba: Det måste ha varit kul att ha varit med och upplevt housens första stapplande steg. Och jag ba: Nja, jag har nog aldrig varit nere med den scenen. *snackar som kidzen*

Menhursomhelst. Han snackade om gamla Suede som ”indian pop” och jag ba: Menar du indiepop? Du vet att det är independent pop, inte indisk pop? Och han ba: Jag jobbar med olika nivåer, farfar. Närå. Inte riktigt. Men typ. Så jag ba: Jag går in till de andra vuxna nu.

14 kommentarer:

blaskagg sa...

Estrella har "Indian Popcorn".

apan sa...

blaskagg: Ja, det är "en konstig grej". Eller jobbar du också med olika nivåer?

Unknown sa...

Kan det vara olika nivåer av indianer han menar eller? *fattar inte riktigt*

apan sa...

Grewdahl: På det hela taget är det ganska svårt att kommunicera med kidz, men jag tror att han menade olika nivåer av ironi eller något liknande. *fattar inte heller riktigt*

Jag har stött och blött det där med nivåer bland kollegor och bekanta för att hitta någon slags kärna i pudeln. Ett spår leder till teveserien "Extras", avsnittet med Ben Stiller. Han talar om att hans filmer är "layered".

Parksoffan sa...

På vägen till mitt jobb så åker jag förbi en klippa som ser ut som en indian, typ Big Chief.
Appropå indianer.
Dårå.

apan sa...

Parksoffan: Du jobbar som spejare i Death Valley?

Donny H sa...

Pratar vi om indianer eller indier?

Förvirrad

**

apan sa...

Donny: Vi jobbar med olika nivåer.

blaskagg sa...

Förresten, sa nittonåringen att du blev pwned? Sa han det? "Pwned"?

apan sa...

blaskagg: Hur uttalas det?

blaskagg sa...

Jag tror man kan välja. Men fråga ett kid!

Unknown sa...

Jag vet! Jag vet!
*viftar lite för ivrigt med med handen*
Det är samma sak som "owned" alltså "ägd" men när man sitter och spelar och skriver snabbt så ligger p tangenten nära o och så blir det fel. Det är inte svårare än så. Tydligen. Jag frågade.

apan sa...

blaskagg: *väljer*

Grewdahl: Tack. Men hur uttalas det?

Unknown sa...

puund, typ eller puwnd [pu:vnd]. borde kanske spela in det på band och skicka till er.