tisdag, juni 2

Rätt stavning

Hade jag svarat på en platsannons hade jag svarat ja på frågan om jag behärskar svenska språket i tal och skrift. Jag skriver helt ok, bygger meningar och stavar som man ska. Här på bloggen blir tonen ibland lite uppsluppen och språket en smula lekfullt, men i jobbkorrespondens håller jag alltid nivån och är korrekt.

Idag fick jag svar på ett mail/mejl, där jag hade missat en bokstav. Ordet ”omgående” blev felstavat, ”omgåede”. Det var kanske inte så snyggt, men det är sånt som händer.

Svarsmejlet inleds med att ifrågasätta ordet ”omgåede”, vad jag menar, och om det egentligen är ett riktigt ord. Alltså, herregud! Vad är det med människor?

7 kommentarer:

Polkadot:: sa...

Be om ursäkt och säg att du är förkyld och väldigt täbbt i nädan, så en del bokstäver tenderar att bli kvävda.

*tipsar*

Hustrun sa...

"människor"

Lena på ekonomin sa...

thewoodfairy: *talspråk*

Hustrun: "folk"

emster sa...

Vilket såll!

Lena på ekonomin sa...

emster: Det var inte så att det gick att missuppfatta innebörden. Och mailet/mejlet var kort och sakligt skrivet. Det fanns verkligen ingen anledning språkpolisen att rycka ut. *märkligt*

masha sa...

asså blev otroligt uppspelt nyss, snart ska jag maila en lena. asså en "lena på ekonomin" *sant*

Lena på ekonomin sa...

masha: *väntar på mail/mejl*