måndag, februari 9

Internetspråket

Bekännelse (förvirrad): Första gången jag stötte på ”lol” fattade jag noll/nada. Jag trodde på allvar att det var en ordlek. Ni vet, barn med talfel som inte kan säga ”r”. De behöver inte vara dumma i huvudet eller så, men de har problem med att uttala ”r”. *ploblem*

Menhursomhelst. Jag tänkte att ”lol” var som när ett sånt där talfelsbarn ska säga ”roligt”, men struntar i ”igt” och bara säger ”rol”. Och då blir det ju ”lol”.

Den teorin dog ganska fort. Typ samma sekund som jag såg ”lol” i en engelsk text. Då fick jag för mig att det var någon variant av en sån där ”gubbe”. Ni vet, ; ). Typ troll/clown. Och så vidare.

Det här var ett tag sen.

Obs! Sann historia.

8 kommentarer:

Piakvinnan sa...

*söt*

lol

Anonym sa...

Men jag fattar fortfarande nada. Ok, jag är en lantis, men va f-n...
Är det en gubbe som ler så att ögonen blir till springor - eller...?!?
/Pinsamt förvirrad

apan sa...

Piakvinnan: Precis! *instämmer*

Pinsamt förvirrad: Det är en förkortning för "laughing out loud" och betyder att man skrattar rakt ut. Hahaha! *förklarar*

Piakvinnan sa...

Apan: Jag ser framför mig hur du tar i från tårna och magen bullrar när du förklarar: "Ha-ha-ha!"

Och kanske tänker du samtidigt; "Ok? Fattar du eller ska du gå på kurs?!"

*livlig fantasi*
*rooolit*

Pinsamt förvirrad: Jag är inte elak, bara...bara...kunde inte låta bli

apan sa...

Till den det berör: Det var inte min mening att vara dryg och såra någon. Det här med språk är svårt. Och det blir ju inte enklare av att vissa teckenkombinationer inte ens ska "läsas" som ord, utan ska istället "ses" som bilder.

masha sa...

min bästis plastfarsa fattade inte vad de där "gubbarna" var, så när han svarade sms som innehöll "gubbar" brukade han bara skriva in flera olika, konstiga tecken som svar. han bah "nu lyckades jag extra bra" varje gång. *vinst*

Anonym sa...

Men du Apan, visste du att det även är en förkortning för "lots of love"? Detta kan ju skapa viss förvirring om man inte vet vilken "lol" man ska använda dårå.
Och om vi nu ska vara ärliga med varandra så fattade jag faktiskt inte varför man skrev "lots of love" följt av en smiley? Nu får man ju prova båda för att se vilken som passar.Typ.

apan sa...

masha: Asså farsor! *suckar, rycker på axlarna och ler*

Helle: Kidzen ba: Åååh, han/hon älskar mig... Eller skrattar han/hon åt mig? *ambivalent*