fredag, september 12

À propos drömmar (mar)

Jag tog lite långlunch. Lång. Om man säger. Och när man ändå hade "frigång" var det liksom lika bra att slinka in på systemet för att plocka på sig en kasse blandad burkstark inför helgen. Dårå. Men något var fel. Alla ölhyllor var tomma. Allt var utplockat. Det var verkligen tomt. Eko, o, o... *gulp*

Och jag ba: hallå personalen? Det har skett ett misstag, ett fruktansvärt misstag. Ta fram "biran"! Och personalen ba: Tyvärr. Det var så det skulle vara. Butikschefen upplyste mig om att öl numer var förbjudet att sälja, inneha och dricka. Allt enligt ett nytt EU-direktiv. Det fanns inte en droppe kvar i hela unionen.

Och jag som hade tänkt unna mig en starköl på fat till planksteken. Besvikelsen slog över mig och fördämningarna brast. Allt bara krackelerade, hela verkligheten sprack upp. Existensen rämnade. Under löddriga skyar sprang jag gråtande längs okända gator, blottad. Naken, lik en spädgris sökande efter värme och en livgivande spene.

Sen vaknade jag kallsvettig. *puh*

Inga kommentarer: