tisdag, maj 27

Kulturgeografi

Det har blivit något av en snackis, det här att finnar och italienare är flinka med kniven. Jag har blivit kallad både ”fördomsfull” och ”rasist”. Tja, kanske det. Men om jag får säga det själv passar nog ”insiktsfull” och ”realist” bättre för att beskriva mig. Jag har varit i kontakt med såväl finnar som sydeuropéer. Dessutom är jag ordentligt påläst, både i äldre och modernare antropologisk litteratur.

Och jag vet ju själv att det inte är hela sanningen, det här med kniven. Det går inte att sammanfatta ett folkslag med ett ord, hur väl valt det än må vara. Finnar hänger sig, förutom kniv, även åt sauna/bastu, har god hand med djur och är dugliga arbetare.

Dessutom bör det förtydligas att det är stiletton/fällkniven italienare är flinka med. Vidare är de djupt religiösa och bekänner sig till den katolska läran. Andra utmärkande drag är deras lättja och fallenhet för synd med påföljande bikt.

Inga kommentarer: