fredag, maj 9

Barnvakt

Grabben bad mig att läsa högt för honom och det är klart att man vill göra det. Det är klart att han själv ska få välja bok. Det är klart att man går iväg till till bibblan med honom för att leta reda på den boken han vill ha. Den där om en stor röd bulldozer. Man vill ju att han ska få den där lyckliga barndomen man själv blev förvägrad. Man vill ju bara att allt ska vara bra. Och det är klart att man försöker hitta en lösning på problemet när det inte finns någon bok om den där stora röda bulldozern. Man vill ju inte behöva se besvikelsen i hans barnaögon. Slippa tårarna.

- Men vi kan ju rita vår egen bok! Vi hjälps åt, du och jag. Vi får skriva och rita just den historia som är vår egen, med våra egna ord och bilder. Den kan ju handla om dig och mig. Och vi kan köra varsin röd bulldozer i boken! Du och jag, grabben.
Men han ville ha en riktig bok, och sa åt mig att skriva det på önskelistan. Som tack för min ansträngning ordnade grabben en riktigt genomarbetad bajsfestival och storgrät under hela blöjbytet.

Inga kommentarer: