fredag, mars 7

Den mörka kontinenten (Afrika)

Gårdagens inlägg på temat ”postkoloniala studier” orsakade såpass mycket rabalder och uppståndelse att kontorets mailserver kraschade. Hon i receptionen är lagom road av att ta hand om alla samtal/besökare. Just idag är det skönt att chefen är på affärsresa någonstans i Baltikum. Och, ja, bilden är hämtad från Frans Petersons bok Ditt och Datt på äventyr, utgiven av Tidens Förlag 1947.

”I mörkaste Afrika, i kanten av den vilda urskogen, bodde negertvillingarna Ditt och Datt. De var lika som två svarta vinbär fastän Ditt var flicka och Datt var pojke. De fick inte lov att gå ensamma i skogen för sin mamma och pappa, men så en dag lockades de i alla fall dit av en apunge, som behövde hjälp. Och när de kommit in i urskogen fick de uppleva de förunderligaste ting och de fick skåda de underbaraste blommor och träd och de egendomligaste varelser.”
Det är en jäkla story. De går vilse i djungeln och blir nästan filmstjärnor, nästan uppätna av kannibaler innan de hittar hem. Men det viktigaste av allt är kanske att de på något sätt hittar sig själva.

Uppdatering: Bilden är borttagen eftersom vi inte ”hade rätt till” den. Man vill ju göra rätt för sig och vara schysst/juste. Bilden var dessutom inte helt politiskt korrekt. Ni vet, bilden av den andre och så. Stereotyper och nidbilder av Afrika.

2 kommentarer:

torsten sa...

Jag vill läsa mer om afrikat!

Jah Hollis sa...

Fantastiskt!
Jag har letat länge efter någon som visste något om denna bok. Jag minns att jag hade den hemma som barn, eller att det kanske var ett arv efter min storebror som var född på 40-talet. Wow!