måndag, januari 21

Södermalm

Förra veckans snackis på kontoret var att Vaktis tog med praktikanten till Kvarnen. På en liten fisketur.

Jag har lovat mig själv några gånger att inte gå dit mer. Det är inte värt det. Och verkligen inte efter den senaste incidenten nu i helgen. Han var typ dubbelt så gammal som jag och inte direkt stekhet. Snarare kylskåpskall och tunnhårig.

Jag lät honom bjuda på en öl eftersom min väninna hade något på gång med en kille som jag tror spelar i band. Hon verkade få till det, så jag höll mig lite i bakgrunden. När jag efter ölen tackade för mig och meddelade att det var dags att tänka på refrängen försökte han följa med. Eller ”dela på en taxi eftersom vi ändå ska till samma adress”, som han uttryckte det. Skulle inte tro det, var min självklara replik. Då fikade han efter mitt nummer och kanske en avskedskyss.

Och när han insåg att det inte skulle hända försökte han få mig att betala för ölen han bjudit på. På riktigt. Han bad att få sina trettionio kronor. Classy.